Ik leerde al heel snel dat design geen kunst is. Als designer heb je, anders dan een autonoom kunstenaar, altijd te maken met verschillende randvoorwaarden. Hoe beter die kaders gedefinieerd zijn, hoe beter je creatieve uitingen kan sturen naar een sluitend eindresultaat.
Doelgroepen, stakeholders, technologiën, strategiën, structuren, processen, analyses… En ik hou er van. Ik zoek die randvoorwaarden juist op en zal het materiaal structureren, zal inzichten verkrijgen en dit gebruiken om ergens een draai aan te geven. Een draai die heel natuurlijk aanvoelt.
Ik hoor dan vaak ‘Hé? Kan dat ook?’, ‘Waarom hebben we dit niet eerder bedacht?, of ‘Wanneer kunnen we dit hebben?’.
Voor mij de beste complimenten.
Jarenlang mocht ik de websites van het Wereld Natuur Fonds verzorgen. Uiteraard was er een strikte huisstijl met diverse brand manuals om zo de consistentie door alle decentrale uitingen heen te waarborgen.
In het geval van een innovatie, werden na een testfase ook hiervoor handleidingen ontwikkeld.
Net als voor het Wereld Natuur Fonds ben ik ook actief geweest voor Greenpeace. Voor hen heb ik de corporate website, een interactieve brandmanual, diverse campagnes en een email strategie ontwikkeld. Ook hierin stonden brand manuals voor de consisentie in zowel look-and-feel als commuinicatie centraal.
Een van de grootste retailers van Nederland (C1000, nu onderdeel van Jumbo supermarkten) heb ik jarenlang ondersteund in alle digitale (en soms doorvertaald naar print of andere communicatieuitingen) platformen. De klanten-website stond centraal, eens in de paar weken werden campagnes gevoerd. Soms binnen de site, soms als stand-alone omgeving. De huisstijl van C1000 inclusief de propositie veranderde om het jaar. Gelukkig had ik een stevig fundament neer gezet.
De meest complexe vorm van brandintegratie waar ik aan heb gewerkt is de softwareportfolio van Unit4. honderden kleinere een voudige tot bijzonder grote en complexe soorten software moesten zo snel mogelijk na een acquisitie worden gerestyled naar een consistentie User Experience.
Dit betekent uiteraard niet alleen een nieuwe gebruiksvriendelijke vormgeving, maar ook een consitente manier van communicatie.
De verschillende gebruikersgroepen in compbinatie met diverse industriën/markten, de opbouw van de interfaces en de onderliggende systemen en technologieën maakten het nog complexer.
Om dit te kunnen verwezenlijken heb ik een schaalbaar en solide design system opgezet. Alle componenten die gebruikt konden worden werden uitgewerkt in ‘visueel’, ‘gebruik’, en ‘code’. Uiteraard responsive èn accessible.
Tijdens mijn werkzaamheden als Global Head User Experience binnen Unit4, werden regelmatig discussies gevoerd over de zwaarte van branding in de software en vise versa. Om deze discussies te kunnen beantwoorden heb ik een high level model ontwikkeld waarbij de proposites, communicatie en het gedrag van de diverse onderdelen werd omschreven. Uitgaande van voorbeelden werden de discussies op een veel pragmatischer manier gevoerd.